Week 1 - Reisverslag uit Ban Thong Khung (2), Thailand van Janoux Riet - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Ban Thong Khung (2), Thailand van Janoux Riet - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Janoux

05 Augustus 2016 | Thailand, Ban Thong Khung (2)

Hoi hoi! Sawaddee ka!
Na een hele week twijfelen of ik beter iedere dag iets kleins kon schrijven, of beter in 1x mijn hoogtepuntjes kon samenvatten, heb ik besloten dat ik het liever een paar dagen op spaar en er dan op een rustig moment eens goed de tijd voor neem om een stuk te schrijven op mijn blog.
Ik ben in het begin van de week ook begonnen met een soort dagboek bijhouden. Het is heerlijk om aan het einde van de dag terug te kijken en te schrijven over de dag. Zoveel indrukken in 1 dag!

Na deze week is mijn jetlag er wel redelijk uit, begin ik een paar woordjes Thai te spreken, en begin ik het Boeddhisme pas echt te kennen. Deze week was het Siam Culture week. Met een groep van 19 jongeren hebben we echt mega veel tempels bezocht, rituelen geleerd en alles geleerd over de Thaise cultuur. Het Boeddhisme is echt een van de meest fascinerende geloven naar mijn idee. Het is af en toe bijna een beetje bizar in welke rituelen ze geloven. Zo waren we gisteren (donderdag) in een tempel, waar een enorm beeld van de liggende Buddha in lag. Naast dit beeld was een gebedskleed, met twee gewichten in de vorm van olifantjes met twee kleine 'haakjes' eraan. Je moest op je knieën gaan zitten, 3 x buigen, met je neus op de mat, dan een wens doen, over liefde, gezondheid, familie, toekomst etc. en daarna Buddha in gedachten vragen je het beeldje op te helpen tillen. Dit moesten de dames doen met hun ringvinger, de heren met hun pink. De eerste keer kwam het beeldje met een klein beetje moeite toch wel omhoog. Daarna moest je nog een keer buigen, dezelfde wens doen, en dan Buddha in gedachten vragen je niet te helpen met het beeldje op te tillen. Ik weet niet hoe het kwam, maar niemand lukte het om het beeldje op te tillen. Ik heb zelf het idee dat ik te 'nuchter' ben wat dat betreft om echt religieus te zijn, maar ik zie wel een groot verschil tussen het Christendom en het Boeddhisme bijvoorbeeld. Naar mijn idee gaat het Boeddhisme meer om bidden voor geluksmomentjes, wensen, en bijgelovige rituelen, vergeleken bij het Christendom. Ik heb het idee dat het bij het Christendom meer om de religie gaat. Op de een of andere manier fascineert de manier van leven me enorm. Zo is het ook dat alle jongens monnik moeten worden een aantal jaar. Op deze manier bedanken ze hun ouders voor de zorg voor hen. Onze tourguide, PK (spreek uit als Piekee), was zelf ook monnik voor een aantal jaar, en kon ons alle in's en out's van elke tempel vertellen. Zo hebben we het aller grootste Buddha beeld van Thailand gezien. Zoooo intens gaaf!

Ik heb hier twee meiden uit Engeland ontmoet, Alice en Charlotte. Volgende week zullen we samen naar Kanchanaburi gaan. Eigenlijk zou ik twee weken naar een weeshuis gaan, om daar te werken, maar ik heb dit veranderd. Volgende week werk ik met Alice en Charlotte in een Elephant Sanctuary, waar we verwaarloosde en mishandelde Olifanten zullen verzorgen, en nog een stuk van de omgeving zullen zien. Wat we de week erna doen hebben we nog niet helemaal besloten.

Vandaag zijn we naar 'the monkey town' geweest. Dit was letterlijk gewoon een soort oud plein, waar wel 800 makaken zaten. Met deze apen moest je wel uitkijken, aangezien ze niet bang waren je spullen af te pakken, en al helemaal niet bang waren om op je te springen. Op het moment dat je hier gebeten wordt door een hond, kat of aap, loop je het risico op rabiës. Het was dus de bedoeling om niet gebeten te worden door deze lief uitziende aapjes. We kregen zonnebloempitjes, en zo konden de aapjes op ons springen en als het ware met ons spelen. Ik ben werkelijk waar in mijn leven nog nooit zo zenuwachtig geweest als dat moment. De eerste keer kon ik alleen maar met mn ogen dicht hopen dat het voorbij was, terwijl het de tweede keer echt mega tof was! Bij het verslag heb ik de foto van de aapjes van vandaag gedaan!

Met z'n drieën hebben we er een beetje een gewoonte van gemaakt om heel veel Thais eten uit te proberen. Zo hadden we in Ayutthya, dinsdag, een soort groen pannenkoekje met een soort caramel achtige suikerspin er in, en aten we vandaag kokoskoekjes. So weird, yet so good! Thaise mensen zijn helemaal gek op zoetigheid, wat je helaas ook soms in het eten merkt. De Pad Thai, een gerecht waar Thailand om bekend staat, was way too sweet! Had er iets heel anders van verwacht.

Nu ga ik even lekker nappen voor het eten, en dan eens even wat schrijven in mijn boekje. Zoveel verhalen nog in mijn hoofd, te veel om hier op te schrijven! Ik ben zo mega enorm aan het genieten!

Tot snel!
Sawaddee ka!

  • 05 Augustus 2016 - 12:46

    Jos Schenk:

    Hoi Janoux, wat een leuke verhalen en wat goed geschreven. Is de hondsdolheid bij jou nog niet manifest geworden? Boeddhisme is goed om je te verwonderen, maar word toch maar geen vrome aanhanger. Te veel en te ingewikkelde goden en andere personages in dit geloof. Niet meer bij te houden. Of ben ik nou in de war met het hindoeisme? Hoe, dan ook, gelovig neigt naar goedgelovig. Goed dat je "gegrepen" bent, maar laat ook maar weer los. Er is nog zó veel anders te ontdekken! Fijn dat je het "te wow" vindt. Veel plezier verder. Ik zie al uit naar je dagboek! Of is dat voor de happy few?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ban Thong Khung (2)

Janoux

Actief sinds 25 Juli 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 3561

Voorgaande reizen:

29 Juli 2016 - 21 Augustus 2016

Thailand - Sing Buri

Landen bezocht: